DONES AL MÓN STEM

El 28% de les investigadores en el món són dones.

Autor Luciana Bianchetti

La transformació digital és un fet des de fa anys, i amb ella s’ha produït un augment de les ofertes professionals relacionades amb aquest àmbit, com ara Programació, Full Stack Developer, QA, UX Design, entre d’altres. Tanmateix, aquesta evolució no s’acompanya d’una inserció laboral equitativa entre homes i dones dins el camp de la tecnologia.

Segons l’informe Datos y cifras del Sistema Universitario Español- Publicación 2018-2019 del Ministeri d’Universitats, el 57,9% dels estudiants graduats entre el 2016 i 2017, eren dones. Amb tot, si s’analitza el total de graduats en carreres com Enginyeria el 75% d’ells encara són homes. Així, com es pot capgirar la situació per tal d’aconseguir una major igualtat?

REALITAT FEMENINA DINS EL MÓN TECNOLÒGIC

L’era digital es caracteritza, en gran part, pel constant i ràpid creixement que han tingut les carreres relacionades amb STEM, sigles adaptades de l’anglès per incloure les disciplines de Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques. Però aquesta crescuda no ha implicat un augment de les dones en aquests camps. Tant l’educació com la igualtat de gènere formen part de l’Agenda 2030 pel Desenvolupament Sostenible (ODS) adoptada per l’Assemblea General de les Nacions Unides el 2015. La ciència i la tecnologia són indispensables pel compliment del pla ODS, i un dels objectius de l’entitat és aconseguir disminuir la diferència laboral entre homes i dones.

Segons l’informe de la UNESCO Descifrar las claves: la educación de las mujeres y las niñas en materia de STEM, només el 35% dels estudiants matriculats en graus de disciplines relacionades amb les STEM són dones. Llavors, què es pot fer al respecte?

  • Garantir l’accés equitatiu de les nenes i les dones en l’educació dels àmbits de STEM.
  • Reforçar la inclusió de les dones dins l’àmbit científic, ja que diferents punts del pla promouen la presència de la creativitat en el procés d’investigació.
  • Identificar les intervencions que impulsen l’interès femení i el seu compromís vers les disciplines STEM.
  • Implementar polítiques actives que potencïïn els canvis necessaris per a millorar la qualitat educativa STEM d’acord amb les necessitats específiques de l’aprenentatge de les dones en tots els contextos socials.

REVOLUCIÓ DIGITAL INCLUSIVA: TITULA’T A COST ZERO

Les carreres relacionades amb tecnologies digitals formen part del grup que té més demanda i millors sous.

Segons xifres oficials de la UNESCO, el juliol del 2019 la taxa mitjana d’investigadores era d’un 29,3% (de l’Institut d’Estadística de la UNESCO), i la diferència és àmplia. No és casualitat que únicament el 3% del Premi Nobel s’hi hagin atorgat a dones. Dins el camp de les STEM aquest contrast és inclús més evident en el nivell superior d’educació. Només un 35% dels estudiants de grau i grups de recerca són dones.

Amb tot, des de CEPP (Centre d’Estudis Professionals i de Postgrau) donem suport de manera activa per contribuir a marcar la diferència dins el camp tecnològic.

CURSOS AMB ACREDITACIÓ PROFESSIONAL

Sota el lema de Forma’t i titula’t impulsem de manera igualitària que tant els homes com les dones formin part dels nostres cursos acreditats amb pràctiques professionals.

Aquests cursos són el de Desenvolupament d’aplicacions amb tecnologia web i Programació de sistemes informàtics. Per què realitzar-los?

  • Són 100& subvencionats pel SOC.
  • Els alumnes tindran la possibilitat de fer pràctiques professionals en empreses.
  • Al finalitzar-los, s’obté una titulació professional de nivell 3.
  • Les classes combinen cursant presencial a través de l’aula virtual.

Com acadèmia ens complau impulsar i convidar a les dones a formar part dels nostres cursos i brindar les eines educatives que les permetin assolir una ràpida inserció laboral. Aconseguir l’equitat social comença amb les accions que es prenen institucionalment.

A The Corner animem als nostres estudiants a formar part del canvi de paradigma cultural i impulsar l’augment de participació femenina en els àmbits de les tecnologies aplicades.